Geplaatst door: 
Verhaal

De dubbele spoorwegovergang in Almelo

Auteur: 
Gemeentearchief Almelo

Momenteel wordt druk gewerkt aan het verbeteren van de verkeerssituatie rond de Schoolstraat, Violierstraat en Bornerbroeksestraat. De aanleiding is het project Almelo Verdiept.

De huidige spoorwegovergang in de Schoolstraat/Violierstraat staat in de volksmond bekend als de dubbele overweg. Oorspronkelijk betrof het een enkele overweg in de Bornerbroeksestraat met de in 1865 geopende spoorlijn Almelo, Hengelo, Oldenzaal, Salzbergen. Begin jaren twintig werden er plannen gemaakt voor de aanleg van een rondweg. Deze weg zou de naam Violierstraat en Schoolstraat krijgen. Tot die tijd ging alle verkeer komende vanuit Hengelo/Borne via de Bornerbroeksestraat naar het centrum van Almelo. In 1924 trad de Gemeente Almelo in contact met de Nederlandse Spoorwegen met het verzoek om een nieuwe spoorwegovergang naast de bestaande overgang in de Bornerbroeksestraat. Tevens zou de overweg in de Bornerbroeksestraat enigszins verbreed en verplaatst worden.

De verplaatsing was nodig omdat beide overwegen dan dicht bij elkaar zouden komen te liggen, zodat de seinwachter dan een goed overzicht over beide overgangen tegelijk zou kunnen krijgen. In deze tijd werden de spoorbomen, als er een trein langs kwam, nog met de hand door een seinwachter gesloten. Het duurde nog tot 1929 voordat met de Nederlandse Spoorwegen een overeenkomst bereikt kon worden over de voorwaarden voor het verbreden van de bestaande spoorwegovergang en het aanleggen van een nieuwe overweg in de Schoolstraat/Violierstraat. Op 12 februari 1931 stelde de gemeenteraad de benodigde financiële middelen ter beschikking en kon het werk beginnen.

In 1967 stelde de Nederlandse Spoorwegen voor om de spoorwegovergang in de Bornerbroeksestraat te laten vervallen. Alleen de overgang in de Schoolstraat/Violierstraat zou blijven bestaan. Op 18 november 1968 gaf het Ministerie van Verkeer en Waterstaat definitief haar goedkeuring tot afsluiting van de overgang in de Bornerbroeksestraat. De overgang in de Schoolstraat/Violierstraat zou worden voorzien van ‘automatisch werkende halve-overwegbomen met rode knipperlichten en alarmbel. Hiermee viel het doek voor de dubbele overweg. Begin jaren tachtig werd de overweg Schoolstraat/Violierstraat verbreed en werd de beveiliging aangepast aan de nieuwe strengere eisen.

Reacties